Werken omgeving station Brugge.

Werken omgeving Station Brugge.

Werken omgeving Station Brugge.

Beste bewoners,

Het project

Voor de vele bezoekers aan Brugge is de stationsomgeving dé toegangspoort naar onze stad.

De omgeving aan het station van Brugge, kant centrum, is vandaag erg druk en niet voor alle weggebruikers even veilig. Auto’s, bussen, voetgangers, fietsers, uitzonderlijk vervoer, taxi’s … komen op te veel momenten samen op dat drukke verkeersknooppunt. Op piekuren steken per uur 1.500 à 2.000 voetgangers en per dag 15.000 fietsers de ring over.

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Stad Brugge willen in eerste instantie:

  • verkeersveiligheid van alle weggebruikers daar verbeteren
  • doorstroming van het verkeer op de ring bewaken
  • stationsomgeving aantrekkelijker maken

De belangrijkste werkzaamheden in een notendop

  • De realisatie van een ‘Vestenpassage‘ voor voetgangers en fietsers onder de R30, tussen het Stationsplein en de vesten zorgt ervoor dat deze weggebruikers de ring niet meer bovengrond moeten dwarsen. 
  • De creatie van een voetgangers- en fietserstunnel aan de UNESCO-rotonde (kant ’t Zand) als verbindinding tussen het Koning Albert I-park en de achterkant van het voormalige VTI-gebouw en verder aansluitend op de Passantenbrug. 
  • Creëren van een fietsers- en voetgangerstunnel van de Vaartdijkstraat onder de R30 naar het fietspad kant vesten (kant Ketsbruggestraat).
  • Verplaatsen van de Kiss&Ride-zone naar het parkeergebouw parking Station.
  • Realiseren van een uitkijkpunt op het water aan de Oostmeers.
  • Het Stationsplein wordt omgevormd tot een Stationspark, een aantrekkelijke ruimte met veel groen en met een nieuwe mooie fontein in de vorm van het ‘ei’ van de Brugse binnenstad.
  • De Vestenpassage onder de R30 verbindt het groene Stationspark met de Vesten waar 2 nieuwe mooie bruggen in cortenstaal de verbinding met de Begijnenvest maken.

Timing en verkeersverloop

  • De realisatie van dit project zal plaatsvinden tussen eind 2024 en 2027 en zal in verschillende fases verlopen.
  • De werkzaamheden aan de nutsleidingen starten eind 2024 gevolgd door de eigenlijke werken in 2025.
  • Er zal steeds doorgaand verkeer mogelijk zijn op de R30 en de werkzaamheden worden afgestemd op de werven aan de Gentpoort en de brug van Steenbrugge.

Kostenplaatje

Het prijskaartje bedraagt ruim 33 miljoen euro. Het geraamde aandeel van Wegen en Verkeer in de projectkost bedraagt 19.456.310 euro (all in) en het geraamde aandeel van de Stad bedraagt 13.513.690 euro (all in), maar via een bijkomend Vlaams subsidiekanaal zal Stad Brugge van haar aandeel nog ruim 6 miljoen euro kunnen recupereren.

Meer info

Daarom investeren zij samen in dit project.

Projectverloop

Grote infrastructuurprojecten, zoals dit project, doorlopen een bepaalde procedure voordat de schop echt in de grond gaat. De Vlaams Minister van Omgeving verleende op 2 mei 2025 de omgevingsvergunning voor het project R30 Stationsomgeving. Er vonden voorbereidende nutswerkzaamheden plaats op het stationsplein.

Na het bouwverlof, zomer 2025, starten de werkzaamheden. Het einde is voorzien in 2027. Het weer en technische problemen kunnen de planning wijzigen. Deze werkzaamheden zijn gefaseerd én met oog voor Minder Hinder.

De 6 fases vind je hier. Klik op de verschillende fases.

Fase 1Fase 4
Fase 2Fase 5
Fase 3Fase 6
werken omgeving station
werken omgeving station
werken omgeving station
werken omgeving station

(Informatie uitgaande van Stad Brugge.)

Tips

werken omgeving station
werken omgeving station
werken omgeving station
  • Gelieve zo mogelijk de stationsbuurt te vermijden indien je aldaar niet moet zijn.
  • Neem een alternatieve weg.
  • Rijd je toch in die richting, heb geduld, je moet er ritsen en iedereen daar staat in de file.